Ezt a leckét elképzelhető, hogy sokan át tudjátok lépni, és ezen a lépcső fokon túl vagytok már. Ennek ellenére úgy gondolom, pont azoknak lehet a legnagyobb segítség, aki hónapról hónapra vagy csaknem minden hónapban pénzzavarba kerülnek. Egy biztos sokaknál a cél, hogy tartalékuk legyen és a fejlődés első állomása, hogy hónap közben nem tudsz pénzzavarba kerülni.
Nyomozd ki, nagy valószínűséggel kerülhetsz-e pénzzavarba hónap közben bármikor.
Összeszedtük a bevételeket, az állandó kiadásokat és a változókat is. Most ezeket a kiadás csoportokat kellene, havi szinten összerendezni, és átlátni.
Ahogy az előbb említettem bevételeket, kiadásokat már összeszedted korábban. Most azt rakjuk mellé, mikor is következnek be.
Most a kiadásokkal tedd meg ugyanezt:
Most nyisd meg ezt a táblázatot:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqcvBeIaSarOdFJtc0lIeFNEY1pyOUg0bjVMc01nMkE#gid=0
És mentsd le a gépedre: Fájl – letöltés másképp – Excel
És töltsd ki a rendelkezésedre álló adatok alapján.
Csigusz Család táblázata jól mutatja, hogy bár havi szinten van maradék (világoskék rubrika), a hónap folyamán mégis többször is pénzhiányos helyzetbe kerülnek (piros színű rubrikák), tehát nincs rendben a cash flowjuk, havi szinten többször is pénzzavarba kerülnek, vagy a számlákat nem tudják időre befizetni. A legnagyobb értékű piros rubrika mutatja azt meg, mekkora összeggel kell a hónap elején rendelkezned, hogy hó közben ne kerülj pénzzavarba, ha minden a tervek szerint alakul. Ez a táblázat azoknak nagyon fontos, akik hónapról hónapra élnek.
A cél az lesz, hogy minél hamarabb eljuss arra a szintre, hogy minden rubrika zöld legyen.
Elsejéhez, a bevételek közé tudod beütni az előző hónapról áthozott összeget, így fogod látni, hogy kerülsz-e pénzzavaros helyzetbe vagy nem? Kiderülhet: lehet, hogy nálatok sem a hó vége a legkritikusabb, a cél az lenne, hogy mindent idejében, napra pontosan fizess be, de ez csak egy jó cash flow tervvel sikerülhet.
A táblázatot ide csak két darabban tudtam berakni (nézd a sorokat, mert direkt hagytam benne átfedést). A letöltött táblázatban a színezés nem fog automatikusan változni, így azt a sajátodból vedd majd ki, és jelöld külön magadnak, melyik napok a kritikusak.
Értsd meg a lényegét, lásd a rizikós napokat, tudd meg minimum mennyi pénzzel kell hó elején rendelkezned, hogy ne kerülj zavarba. Ha a bevétel egy határidő tartományon belül érkezik, legkésőbbre tervezd, ha a kifizetés dátuma is ingadozik néhány napot, azt meg a legkorábbihoz tervezd. Első lépésnek könnyebb ezt az összeget összerakni, mint egy teljes havi tartalékot képezni, haladj lépésről lépésre.
Ha már átlátod a pénzmozgásod és mindent egy helyen szeretnél vezetni, akkor a Csodatáblával is össze tudod egyeztetni, ehhez egy videót hoztam segítségül.
+ videó a havi cashflow és a csodatábla ötvözése:
http://screencast-o-matic.com/watch/cD1b1iiYfs
Ez egyben arra is jó lehet, hogy ne feledkezzél meg a pénzek befizetéséről és elutalásáról se. A fix költségeket pedig, így akár hónapról hónapra be tudod tenni, azokat egy olyan hónaphoz szedd össze, amit már vagy még nem használsz. Ne feledd a kód oszlopot, most ne töltsed, hisz ez csak egy ütemezési terv.
Ha előbbre vagy már pénzügyileg, és van legalább egy havi tartalékod (a hónap bármelyik szakaszában), akkor ezt a feladatot ki is hagyhatod.
Jó munkát!