22. nap: Pénzügyi rutinok

Többek között még egy nagyon fontos dolog van hátra: a napi feladatok közé beépíteni a pénzügyi rutinokat, szokásokat.

Van a terved, szuper. Ha van terv, akkor a megvalósulást, kontrollálni is kell, erre van a tény oszlop, amit összevetsz tervvel.

Ami a jól összerakott tervben van, azt nyugodtan meg lehet venni, valósítani pl. téli gumi vásárlása. De ha valami nincs bent a tervben pl. egy telefon csere, akkor rá kell nézni a tervre, hogy azért, hogy megvalósulhasson, mit lehet beáldozni és hogyan lehet összerakni az árát előre. Igen ez az elején nehéz lesz főleg, amíg nincsenek a váratlan kiadásokra szánt keretek feltöltve.

Igen az átállás időszaka lesz a legnehezebb, a váratlan dolgokat is már meg kell oldani, de el kell kezdeni a tartalékokat is felépíteni.

Apropó, egy kicsit még visszatérek a tervhez. Januárban terve(ke)n addig kell dolgozni, amíg az év végére nem futsz ki legalább nullára (lehet olyan hónap, ami havi szinten mínuszos, mert pl. valaminek az éves díját be kellett fizetni, de ebből is lehet havi kiadást csinálni). És itt kell jól meggondolni, hol tudsz plusz bevételhez jutni, vagy mi az, amiről ha tetszik, ha nem, le kell mondanod egyelőre pl. heti egy autómentes nap, vagy esetleg egy újsággal, magazinnal kevesebb megvásárlása…, ezt Neked kell végiggondolni.

Ha már a terv mínuszos, akkor biztos, hogy a megvalósítás is mínuszos lesz. Egyszerűen most még kompromisszumokat kell kötnöd magaddal, mert nem mehet a terv mínuszba! Még ekkor is jöhetnek váratlan dolgok.

De térjünk vissza a rutinokhoz, milyen dolgokat kell beépítened mostantól az életedbe:

  • bevételek rögzítése (havonta egyszer valamikor az előző hónap végére vagy a hónap legelejére javaslom vagy hetente egyszer, amikor egyébként is foglalkozol pénzügyekkel)
  • kiadások rögzítése (heti 2-3 alkalmat javaslok, a napira nem biztos, hogy mindenkinek van ideje, a havira meg túl sok gyűlik össze és nem látod hónap közben, mi hogyan alakul)
  • vagyonmérleg elkészítése (negyedévente/évente javaslom, a megtakarítások összeírása mehet akár havonta/negyedévente) jóval gyorsabb lesz elkészíteni, mint első alkalommal
  • Mini cash flow vagy havi tervezés attól függően, melyik szolgálja jobban a pillanatnyi helyzetedet (havonta egyszer, előző hónap utolsó napjait javaslom)
    • Mini cash flow, ha soha nem marad semmi hó végére vagy már korábban elfogy a pénzed
    • Havi tervezés az éves táblában, ha megtakarításod szeretnéd növelni
  • számlák rendezése (hetente 1x)
  • utalási vagy postai nap (hetente 1x)
  • ha a bevásárlásoknál szükséged van a napi kontrollra, akkor azt naponta 1x
  • számlák kivétele a pénztárcából, és feltölteni az elkölthető pénzzel, ha nagyon szigorúnak kell lenned magaddal (naponta 1x)
  • ha heti keretből gazdálkodsz a bevásárlásoknál (hetente 1x)
  • menütervezés (hetente 1x)
  • rezsikontroll (naponta, hetente, havonta 1x, attól függően, hogy melyik rendszert kell választanod)
  • hóértékelés (havonta 1x)
  • pénzügyi apró sikerek összeírása hetente 1x, ekkor írd fel, milyen örömökben volt részed
  • levelek, számlák lefűzése, archiválása akár számítógépen (havonta 1x)

Ezeket a szokásokat érdemes bevezetned, eleinte sokkal több időt fog elvenni, mint amikor már rendszeres szokásod lesz. Ez így elég soknak tűnik, de egy alkalommal több mindent is meg tudsz csinálni, szerintem heti szinten 1-3 órát kell foglalkoznod vele. Az idő hossza függ a rutinodtól, és hogy milyen részletes rendszer kell. Ha valóban részletes kell, akkor ne sajnáld rá az időt, mert a befektetett munkád meg fogja hozni az eredményét!

Legyen rendszered, alakítsd ki a saját szokásaidat, amikor rendszeresen a pénzügyeiddel (tervezéssel és kontrollal) foglalkozol.